Hysteriasarja
1.2.1965, Ylivieska

Hysteriasarja, 1991

  • 30 × 40 cm, mustavalkoinen valokuva / svartvitt fotografi / black-and-white photograph
  • osto, N-2000-16
  • Omistaja: Suomen valtio
Kuva: Kansallisgalleria
Kansallisgalleria / Nykytaiteen museo Kiasma

Kuvaus

Valokuvien nainen on taiteilija Ketara itse. Sarjan lähtökohtana olivat ranskalaisen neurologin Jean-Martin Charcot’n (1825–1893) ottamat valokuvat hysteerisistä potilaista. 1800-luvulla hysteriaa tutkittiin naisille ominaisena sairautena, joka ilmeni muun muassa hallitsemattomina tunteenpurkauksina, kouristeluna, sekaisuutena sekä korostuneena seksuaalisuutena. Nykyään hysteriaa ei enää käytetä tautiluokituksena. Sana hysteria tulee kreikan kielen sanasta hystera, joka tarkoittaa kohtua. Pitkään uskottiin, että naisten vaivojen taustalla oli vaeltava kohtu, joka painoi sisäelimiä ja aiheutti ahdistusta. Charcot oli ensimmäisiä lääkäreitä, jotka päättelivät tilan olevan enemminkin psyykkinen kuin fyysinen. Psykoanalyysin isä Sigmund Freud oli yksi Charcot’n oppilaista. Taiteilija valmistautui hysteriakuviin muun muassa valvomalla useita vuorokausia. Ketara sekä valokuvasi että videoi itseään. Siinä missä Charcot’n valokuvissa naista tutkii miehen katse, näissä kuvissa nainen tarkastelee itse itseään.

Asiasanat

Näyttelyt

  • 9.2.201824.3.2019
    Meno-paluu – nykytaidetta Itämeren alueelta / There and Back Again – Contemporary Art from the Baltic Sea Region
  • 12.10.199920.8.2001
    Kotimainen valokuvataide, Pohjoinen postmodernismi, Printti, Kiasma 12.10.1999 - 20.8.2001