12 hakutulosta

Näe valokuvia Repinistä kotioloissa!

Millaista elämää Repin vietti kotonaan Penaty-ateljeehuvilalla (nyk. Repino)? Tunnelmalliset valokuvat näyttävät.

Siirry Repin-valokuvagalleriaan tästä linkistä!

Edelfelt asui ruhtinasperheen luona heidän lapsiaan maalatessaan

Kruununprinssi Aleksanterin, tulevan Aleksanteri III:n ja suuriruhtinatar Maria Fjodorovnan lapset Mikael (vas.) ja Ksenia poseerasivat Hatšinan linnassa, jossa Edelfelt asui maalaamisen ajan. Koiran mallina on mitä luultavimmin ollut Maria Fjodorovnan valkoinen pystykorva nimeltä Tipa.

Edelfelt kertoi kirjeessä hovin elämästä

"Se, että olen tällä hetkellä saman katon alla koko Venäjän itsevaltiaan kanssa, saattaa muuten tuntua sinusta oudolta. ...Aleksanteri II:n murhan jälkeen keisariperhe ei asu enää Pietarissa, vaan täällä eräänlaisessa valtavassa linnoituksessa... Nähdä läheltä hovin elämää... on kiinnostavaa."

1800-luvun kasvatustapa näkyy Edelfeltin luonnoksista

1800-luvulla kaikki ylimysperheiden pienet lapset puettiin pitsimekkoihin ja hiukset jätettiin pitkiksi sukupuolesta riippumatta. Sommitelma muuttui hieman työn edetessä: suurimmassa osassa luonnoksia Boriksella on käsissään kirja, mutta lopullisessa teoksessa hän pitelee hellästi lemmikkikoiraa.

Suuriruhtinaat Boris ja Kirill tiesivät asemansa

Luonnokseen on merkitty "Gr. Duc". Se on lyhennelmä ranskan sanoista Grand-Duc eli suuriruhtinas. "Pikku-Boris yllätti minut tänään, kun hän katsoessaan omaa muotokuvaansa yhtäkkiä sanoi: ’That is his imperial highness mister Boris’ — hän siis tietää jo olevansa highness", Edelfelt kertoi kirjeessä.

Edelfelt kertoi "pienistä herroista" kirjeessä

"Pienet herrat ovat hyvin leikkisiä, tulevat kutittelemaan minua, hypistelevät värejäni ja niin edelleen. Ah, kaikki lapset ovat täysin samanlaisia, niin ylhäiset kuin alhaisetkin... Kun pyydän heitä istumaan, niin he istuvat — niin hyvin kuin lapset osaavat", Edelfelt kertoi kirjeessä.

Edelfelt matkusti mallien luo suuriruhtinaan palatsiin

Suuriruhtinas Vladimir Aleksandrovitš tilasi Albert Edelfeltiltä maalauksen lapsistaan Kirillistä ja Borisista 1881. 4-vuotias Boris ja 5-vuotias Kirill istuivat mallina tunnin kerrallaan Tsarskoje Selossa, jonne taiteilija matkusti Pietarista.

Ensimmäinen tapaaminen tulevan keisarinnan kanssa

"Minua pyydettiin nyt astumaan pieneen sivuhuoneeseen... Hän (Maria Fjodorovna) tuli ja... halusi minun aloittavan ensiksi kahden nuorimman suuriruhtinaallisen lapsen maalaamisen — kuusivuotiaan Ksenian ja kolmivuotiaan Mihailin — ryhmänä, kuten Wladimirinkin lapset", Edelfelt kertoi kirjeessä.

Romanov-maalaukset ovat tyypillisiä Edelfeltin 1880-luvun teoksia

Edelfeltin Romanov-maalausten värimaailma ja tyylikeinot ovat tyypillisiä useille Edelfeltin 1880-luvun töille. Maalauksissa toistuvat hennon vaaleanpunaiset ja kerman sävyt yhdessä kontrastia luovien syvempien vihreänsävyjen kanssa, jotka ovat usein taka-alalla viherkasvien muodossa.

Suuriruhtinatar Ksenia muistuttaa äitiään

Suuriruhtinatar Ksenian kasvonpiirteet — suuret ruskeat silmät ja aavistuksen raskaat kulmakarvat — muistuttavat keisarinna Maria Fjodorovnaa. Suuriruhtinar Ksenia oli saanut luvan piirtää Edelfeltin luonnoskirjaan. Siitä löytyvät luonnokset äidistä, tyttärestä ja sotilaspukuisesta isästä.

Edelfelt valitsi ryhmämuotokuvan taustan

Taiteilija valitsi itse taustan muotokuvaa varten ja päätti käyttää siihen aikaan muodissa olleita itämaisia taide-esineitä. Keisariperheellä oli valtava kokoelma, josta löytyi muun muassa taustan kaunis koristeellinen sermi.

Yhtäläisyyksiä Edelfeltin Hyvät ystävät -teokseen

Suuriruhtinatar Ksenia on kuvattu samasta kuvakulmasta, istumassa samantyyppisellä valkoisella sohvalla, jonka näemme Bertaa esittävässä Hyvät ystävät -teoksessa. Ksenia istuu myös samalla huolettomalla tavalla jalat ristissä kuin taiteilijan sisar.
Ei enempää tuloksia